När jag började arbeta med digitala annonser, de folkmun så kallade "banners" för nu ganska precis 10 år sedan var den världen både ful och snårig. Banners var ju inget man ville skylta med direkt: "Ni vet de där irreterande sakerna som dyker upp när du ska handla på NetOnNet? Dem är jag delvis ansvarig för".
Men faktum är att jag har nog aldrig lärt mi så mycket om vad som är rätt och fel inom digital försäljning som under de åren.
Grundprincipen var alltid "Vad får folk att klicka?" Ett utgångsläge för en annons på 320x250 pixlar står yta är annat än enkelt. Man var tungen att hitta rätt och göra det fort. Jag har 0.5 sekunder på mig, sen scrollar användaren förbi.
Sen när jag lämnade den branschen och blev mer intresserad av ecommerce och försäljning på webben började jag ovetandes själv applicera just allt det där från annonsvärlden till de sidor jag jobbade med. Det var liksom precis, exakt samma sak ju fast ändå inte. Men vad är det då som gör att man till slut får människor att köpa saker på webben? Är det webbens design? Är det innehållet? Både ja, nej och allt i mellan.
Mina två ledord
Inom annonsering pratar man ofta om "targeting". Alltså att via smarta algoritmer rikta annonser till saker som är relevant för användaren. Surfar du mycket på sport-sidor ska sådana annonser dyka upp, vilket ökar konverteringen. Det gäller liksom inte bara annonsering, det gäller ALLTING vi gör idag. Varför? Därför att med tanke på den otroliga mängd innehåll vi stoppar i oss varje dag från Sociala medier gör att vi lär oss att sortera vad som är viktigt och vad som är oviktigt. Ju mer innehåll = desto lägre tolerans för det som är oviktigit. Därför blir "Relevans" avgörande.
Att börja i änden av ren produktdesign är alltid därför något jag rekomendera. Utforma din produkt/tjänst så pass att den känns relevant för en så stor grupp som möjligt. Har du det klart för dig kommer resten av resan bli mycket enklare.
Engagemang föder engagemang
Men räcker det med att det är Relevant då? Nja. Det måste ju också vara tillräckligt lockande för att användaren ska nappa. Hur löser man det? Igenom att produkten eller tjänsten är engagerande. Vad är då engagemang? I min värld är det allt som har med paketering att göra. Går du i en klädesbutik med en rad massa kläder som ser likadana ut är risken stor att du missar det du söker efter men har det plagget ändå något som står ut från alla de andra finns det en större chans att du slår till.
På en webb eller en webb-shop kan det vara allt ifrån design till utmärkt UX. För ja, hur det än vrider och vänder på din relevanta tjänst finns det ju faktiskt andra där ute som har en likadan och gärna också vill tjäna pengar på den, inte sant?
Google som i stort sett styr hela SEO-branschen likt en diktator ifrån ett mindre östasiatiskt land har ändå gjort enorma förbättringar i deras algoritmer, så en lyckad SEO kan du komma väldigt långt med. Allt handlar om Användarupplevelse idag och tack och lov för det.
Att dessutom göra sin webbplats skalbar är minst lika viktigt men en detalj som många gärna inte alls tittar på i början. Olikt kläder, så kan du inte hålla på att köpa nya varje gång du vuxit ett par centimeter, det är oekonomiskt för ett företag men har du en gummisnodds-taktik redan från början rent tekniskt kan du komma långt utan att lägga ner stora mängder pengar på nya plattformar eller utvecklare. Tänk litet fast stort på samma gång. Det är inget fel och kalla en bolag för en startup, fastän man hållit på i tio år. Behandla hela paketet som en startup i många, många år framöver.
Slutligen – en bland många teorier
Som jag skrev inledningvis, så finns det en uppsjö av teoerier om konvertering och hur man säljer "online". Jag har ändå sett det mesta och jag har dessutom sett de mesta misstagen som många gör. Grejen är att det inte är så lätt fastän vi är omringade av saker som "ska sköta sig själva" rent tekniskt, mest för att det enkelt inte är så det fungerar. Det var lättare och bygga en webb-shop 2004 än 2024 men det var också betydligt färre som gjorde det då än idag.
Mitt råd? Investera i en teknisk kompetens som kan webben och håll om hen hårt, för i slutändan finns det nog ingen man hellre skulle vilja ha vid sin sida när webben strular.