Nej hemsidan är inte död och Nej det är inte alltid sociala mediers fel

AI-genererad bild på en kontorsarbetare som sitter vid ett skrivbord och svettas ensam i öknen och tittar vädjandes in i kameran

Är det verkligen värt och satsa på webben i dagar när informationen vi får kommer från annat håll och dessutom någon helt annanstans än genom en webbläsare? Ja, och jag ska berätta varför.

Allt handlar som vanligt när det gäller människan: om beteende. Vi har i alla tider ändrat beteende kring hur vi rör oss, kommunicerar, överlever och framför allt överkommer faror. Det är ingenting nytt och sedan den moderna teknikens stora intåg på 1900-talets mittersta del och sedmera också det digitala, uppkopplade varianterna i slutet av 90-talet har vi ständigt behöver förändra dessa beteenden för att hitta nya sätt överkomma saker.

Det var väl ingen som trodde att internet skulle bli som det blev och i det fröet borde man ha sett den lilla början till det jättelika träd som det är idag ändå blivit.

När sociala medier kom in i bilden förändrades till och med den vanliga hemsidans vara eller icke vara. De sidorna som under internets första 10-15 år handlade om att skapa sitt egna hörn med sin egna info via personliga webbplatsen försvann liksom. Lite senare började även företag inse att människor började leta information och konsumtion på annat håll och övergav den vanliga "informations"-webben helt och hållet... nästan.

E-handel är det största undantaget, som trots att influencers nästan tagit över mellanstegskanalen för många är en ständig och utvecklande tjänst. Anledningen är ju såklart att många idag fortfarande väljer att söka på just e-handelssidor via till exempel Google och ingen av de stora bolagen som driver de sociala medierna har eller vill lösa kompletta e-handelsverktyg på deras plattformar. Det måste fortfarande ske utanför så att säga.

Vad har detta och göra med beteende då? Jo, för det är just det beteendet som gör att även andra webbplatser (inklusive denna du är på nu) faktiskt i allra högsta grad fortfarande behövs.

Sociala Medier är en kanal och inget medium. Det betyder att den kan och ska användas i hänvisande syfte till att få användarna att dra sig bort och in på den produkten som dess egna webbplats gäller.

Ett bra exempel på detta är via den kända SEO-profilen Neil Patel som pratat om "SEO" som: "Search Everywhere Optimization". Att för att lyckas nå ut med sin produkt rent digitalt fokuserar man inte på en kanal utan använder allt. Till och med sociala medier.

Så lärdomen av detta är att inte se sociala medier som en tjuv som tagit upp all "real estate" rent marknadsföringsmässigt. Heller inte tvärtom, att den informationsmässiga webben är död, det är den inte. Det krävs bara att man gör det lite annorlunda än tidigare. Det handlar om att lära sig det nya beteendet och bejaka vad man har som till exempel utvecklare eller SEO-strateg och sen adaptera.

Det kommer att behövas inte bara en gång, utan flera gånger.

Author Image

Skriven av:

Marcus Liljehammar