En gång för inte så längesedan var alla hemsidor lite som fristäder där varje adress var som ett eget litet land och ville man driva trafik så gjorde man det igenom startsidan.
Vem trodde att det beteendet skulle ändra sig? Förutom Google själva så var nog den gruppen försvinnande liten.
SEO har funnits i stort sett lika länge som många av dagens sökmotorer har funnits till men det finns ingen del av webb/marketing som utvecklas så mycket och som verkligen har pendlat mellan hopp och förtvivlan så många gånger som SEO har. Google (för de styr en majoritet av sökmotor-marknaden) har gång på gång gjort saker för att överraska en hel SEO-värld och flera som SEO-människor som jag jobbat med har varit kallsvettiga, nästan febriga inför varje ny uppdatering.
Men beteendet är inte svårt att förstå. Vi surfar på ett helt annat sätt idag och det gör att ett företags startsida inte längre är en löpsedel för affärsmässiga funktioner. Det är en löpsedel för varumärket förvisso men det är inte på startsidan man tjänar pengar på.
Hur gör du när du surfar idag? Går du in på google först och söker efter ett företagsnamn eller går du in och söker efter precis det du vill ha? Min gissning är det senare. Varför är det så här? För att information, precis som jag skrivit tidigare är så brett och tillgängligt att vi inte behöver gå igenom sajtstrukturer för att få det vill vi ha. Allt som inte är relevant är inte intressant.
En hel SEO-värld kan detta redan men det är värt att nämna för alla andra också.
Varför är detta viktigt och veta? För att när du utformar din webb, ska du alltid se till att ha dessa affärsmässigt viktiga funktioner på undersidor som är lätta att komma åt. Enkla URLs kombinerat med en genomtänkt sajtstruktur gör att man kan få ut massor av sin affärsidé på sidor som är lätta för sökmotorerna att plocka upp.
Därmed är det inte sagt att du inte ska satsa på startsidor, klar du ska. Men tänk då snarare på varumärket mer än affärsmässigt även om de i den långa rundan någonstans hör ihop.
Frågan som är är värd att ställa är dock vad som händer när AI tar över och vi troligtvis står inför ytterligare en beteendeförändring.